Obdržíte-li fakturu za vodné a stočné, a budete mít pochybnosti o její správnosti, a to proto, že fakturovaná částka je příliš vysoká nebo příliš nízká oproti Vaší běžné spotřebě, věnujte faktuře zvýšenou pozornost a dříve, než nám doklad vrátíte zpět, proveďte kontrolu faktury.
Pokud se Vám zdá nepřiměřeně vysoké fakturované množství, porovnejte konečný stav vodoměru uvedený na faktuře, s aktuálním stavem vodoměru, kterým měříme spotřebu pro Vaši nemovitost. Pokud zjistíte, že na vodoměru je vyšší stav, než je uvedeno na faktuře, znamená to, že odečet byl proveden správně.
Je vhodné provést i jednoduchý test možného „nechtěného průtoku“ (WC, kapající kohoutek, pojišťovací ventil bojleru apod.). Pokud jsou všechny spotřebiče vody mimo provoz a vodoměr se stále otáčí, doporučujeme kontrolu vnitřních rozvodů odborníkem.
Pokud jste opravdu přesvědčení, že vodoměr neměří správně, je možné podat písemnou žádost o úřední přezkoušení správnosti vodoměru.
Přezkoušení vodoměru v Autorizovaném metrologickém středisku
Na základě písemné žádosti na SćVK se k Vám dostaví náš pracovník a provede výměnu vodoměru. Odmontovaný vodoměr bude odeslán k přezkoušení. Pokud budete mít zájem, můžete se úředního přezkoušení osobně zúčastnit. Jestliže je vodoměr zjevně „nezpůsobilý“ (poškozený, s propadlým úředním ověřením atd.), zkouška se neprovádí. O výsledku přezkoušení je vystaven úřední protokol.
Přezkoušení vodoměru pracovníky Českého metrologického institutu (ČMI)
ČMI, jako orgán metrologického dozoru je oprávněn provádět kromě běžného přezkoušení také přezkoušení v místě instalace, bez demontáže vodoměru. Toto přezkoušení je však značně nákladnější. Písemnou žádost podává odběratel přímo na ČMI. Pracovníci ČMI posoudí, zda je provozně možné zkoušku realizovat a v kladném případě provedou přezkoušení (vždy za přítomnosti provozovatele vodovodu). O výsledku přezkoušení vystaví zkušební protokol.
Pravidla řešení reklamace na základě přezkoušení
1. Pokud vodoměr při zkoušce vyhoví, platí veškeré náklady spojené s provedením zkoušky odběratel, který o ni požádal. Množství fakturované podle údajů vodoměru je tímto výsledkem potvrzeno.
2. Pokud vodoměr při zkoušce nevyhoví, platí zkoušku SčVK jako provozovatel vodovodu. Množství odebrané vody se určí podle výše předchozího (ve výjimečných případech i následného) odběru ve srovnatelném období. Došlo-li ke změnám podmínek u odběratele a nebo odběru, nesouvisejícímu s běžným odběrem (např. poruchou vnitřního vodovodu), stanoví se množství odebrané vody podle směrných čísel roční spotřeby uvedených v příloze č. 12 Vyhlášky, nebo technickým výpočtem.
Žádost o úřední přezkoušení správnosti je potřeba podat písemně, ale nejpozději při výměně vodoměru!
Reklamace ostatních náležitostí
Jedná se například o adresu na faktuře, období vyúčtování, datum uskutečnění zdanitelného plnění. Reklamaci můžete uplatnit osobně, písemně, prostřednictvím e-mailu, naší datové schránky, nebo zákaznického portálu.
Reklamační řád